Search blog

Princess Biznotch Essay


A far too common trend in popular music today is shock value without virtue. Asstereotypes are fortified via Rrated celebrity personas and superfast lyrics, desensitized audiencesbecome less reactive and allow more content to go unchecked. Audiences are inoculated with ideasand attitudes from invalid sources that pose and front with extravagant flair and misleading

credentials. Celebrities harbor great power and privilege using these alter-egos, but it is not always

done responsibly.


Princess Biznotch is a creative MC/persona with positive shock value and lyrical content.

Songs are proponents of various causes and moral concerns; anti-crime, anti-violence, pro-social,

pro-“clean, wholesome fun”, environmentalism and maintaining a healthy body and self-image. The

objectives are to redefine the audience’s conception of rap and promote better use of power and

speech by using a non-traditional voice and perspective.


Princess Biznotch is a product of white suburban dissentience and dissociation. With Girl

Scout virtues, Frederick Nietzsche’s insight and Machiavellian policy, wisdom and smarts promote

more than rap itself. As a persuader, lyrics are carefully deliberated with great consideration for

audiences in need. Every song is clean-cut in lexicon because each line balances truth and creativity,

leaving no room for stagnant ambiguity.


Conscious lyricism with whimsical, clever, and profound content inspires Princess Biznotch.

Influenced by underground styles and philosophies, each and every track attempts to emulate

multiple elements of hip-hop without abandoning her own style and flavor. Whence inspired to

write rhymes, it is often ignited either by underground rappers’ lyrical content or by their equally

funky and original instrumentals. Aurally pleasing melodies as well as smooth verbal deliveries are

primary objectives for all Princess Biznotch material.


The target audience for Princess Biznotch and her agenda are English-speaking teens and

adolescents who are fans of rap music which is not mainstream, those who appreciate alternative

perspectives and philosophies, and those who recognize hip-hop as a form of expression even in a

non-traditional sense. Some songs are geared for individuals or smaller segmented audiences, but a

majority of the fanbase is built from audiences not necessarily part of such segments.


The channels Princess Biznotch uses for transmission are face to face interactions, audio

recordings, digital/graphical depictions, and written forms of lyrical expression. Most content is

diffused via the internet and social media sites because it provides the means for storage and

transmission. With social media sites like YouTube and Soundcloud that allow for reaching

audiences direct, endless space for information on storage sites such as Blogger and Facebook



ensure Princess Biznotch will be an eternal yet elusive source for complex messaging, original

interpretations of information and also a resource for source-coded accounts of reality.


Thus Spake Princess Biznotch is an album which will be released in May 2014. Thirteen

tracks comprise an algorithmic schematic symbolizing Princess Biznotch as a character, a human,

and an instrument of communication. Designed to provoke thought, contradict popular beliefs, and

promote free-thinking, the aural journey “Thus Spake Princess Biznotch” provides includes second

order covert priming, pro-social operant conditioning mechanisms, and call-to-action propositioning

using psychological methodology and time-tested cues. As a narrative, the album parallels the saga of

Frederick Nietzsche’s Zarathustra as he endured isolation and discovered wisdom from within

whence recognizing he was a godless will of self, ego, and virtue.


The face of Princess Biznotch, i.e. logo and icon, is represented by a cartoon graphic image

of a three-headed panda, spewing rainbows in all directions whilst suspended in space; a blue sunny

sky with puffy clouds provide the back drop for what seems like a playful product of a child’s

imagination. However, the elements of such an avatar symbolize more than could ever be expressed

in lyrical form. The album cover design shows how in one direction, hearts are being projected into

space, musical notes in another, and third, a collection of cassette tapes eject from the beast.


The tapes which are being released so colorfully into space are labeled using Princess

Biznotch’s deep-seated guidelines for being a great MC (Master of Ceremony) and effective speaker.

These have been recognized and respected since even before the music project came to be.

Extracted from Machiavellian philosophy, the three characteristics that which each and every track

strives to balance between are that it is what I wish to say, what people want to hear, and also what

people ought to hear. Somewhere inside such a triangle of idealism most certainly lies the Truth of

the matter, whatever it may be. However, as a strong proponent of personal sacrifice as a royal

responsibility and privilege, Princess Biznotch is fast approaching noble status as personal needs and

agenda are masked and lightly woven between a far more significant and rewarding blend of

material.